Stap 1 | Kennismaken met KIK-VStap 2 | AnalyseStap 3 | Inrichten datastation
Stap 4 | Testen datastationStap 5 | Datastation gereedStap 6 | Geautomatiseerd uitwisselen

Na de kennismaking begint de analyse. In deze stap krijg je inzicht in het eigen applicatielandschap en de beschikbaarheid van gegevens voor KIK-V. Een formele opdracht vanuit het management of bestuur om te starten met de analyse is essentieel.

Aan het eind van deze stap weet je in hoeverre de huidige brongegevens aansluiten op de KIK-V werkwijze en wat er nog te doen is. Ook heb je inzicht in de datakwaliteit, een voorkeurs leverancier voor de technische oplossing, een projectplan voor de implementatie en inzicht in de benodigde budgetten voor de verdere uitrol van KIK-V.

Analyse KIK-V gegevensbeschikbaarheid

In deze analyse onderzoek je of de brongegevens beschikbaar zijn voor de uitvragen van informatie-vragende partijen. De analyse bestaat uit de volgende stappen:

  • Inventarisatie bronsystemen: bronsystemen zoals HRM, financiële programma’s en het ECD worden in kaart gebracht.
  • Inrichting bronsystemen: beoordeel of de benodigde gegevens voor het beantwoorden van de vragen in de bronsystemen aanwezig zijn. Gegevens die ontbreken, onvolledig zijn of verkeerd geregistreerd zijn uit de bronsystemen worden aangeduid als 'niet beschikbare gegevens'.

Je kunt deze stap zelf uitvoeren of uitbesteden aan een dienstverlenende partij. Voor de meest gebruikte bronsystemen is een referentieontwerp beschikbaar. Dit ontwerp toont hoe de benodigde gegevens beschikbaar kunnen worden gesteld voor het berekenen van de antwoorden op de indicatoren (de vragen).

Met de referentieontwerpen kan worden bepaald in hoeverre de modelgegevensset, het totaal aan gegevens wat gebruikt kan worden binnen de KIK-V werkwijze, geautomatiseerd kan worden samengesteld. Sommige gegevens worden wellicht al op de juiste wijze geregistreerd uit de bronsystemen, andere niet. Als de inrichting niet volledig volgens de KIK-V werkwijze is, zijn aanpassingen nodig om ontbrekende, onvolledige of verkeerd geregistreerde gegevens beschikbaar te maken. Samen met de implementatieadviseur wordt gekeken hoe dit te doen is.

Selectie gegevensgroepen

Je kunt ervoor kiezen om gegevens voor de hele modelgegevensset in één keer of in delen per gegevensgroep te ontsluiten. Een gegevensgroep is bijvoorbeeld de set aan personeelsgegevens. Het is handig om te beginnen met een set aan gegevens die al wél beschikbaar zijn en makkelijk uit de bronsystemen zijn te halen.

Op het publicatieplatform, het platform waar alle KIK-V producten worden gepubliceerd, zie je welke gegevens gebruikt worden voor welk uitwisselprofiel.

De afbeelding toont hoe een zorgaanbieder dezelfde gegevensset gebruikt om vragen van verschillende partijen te beantwoorden. Zorgkantoren vragen bijvoorbeeld naar het kortdurend ziekteverzuimpercentage, ZIN (Zorginstituut Nederland) vraagt naar het aantal FTE, en het ministerie van VWS vraagt naar het percentage instroom van personeel in loondienst. Alle vragen worden efficiënt beantwoord met dezelfde gegevensset, die centraal wordt beheerd door de zorgaanbieder.

Beeld: © Michel Henry

Publicatieplatform

Wanneer je bezig bent met implementatie van KIK-V, zul je te maken krijgen met het publicatieplatform. Dit is de plek waar de ontwikkelde producten worden gepubliceerd, zoals de afsprakenset en uitwisselprofielen. 

Het publicatieplatform behoeft enige toelichting. Daarom is er een uitleg video gemaakt. 

Hulpmiddel | Leeswijzer publicatieplatform

0:00
0:00
/
0:00

KIK-V datakwaliteitsanalyse

In de KIK-V datakwaliteitsanalyse controleer je of de kwaliteit van brongegevens voldoet aan de eisen van de modelgegevensset. Je controleert of de brongegevens (zoals ingevoerd in de bronsystemen) na bewerking volgens het referentieontwerp de juiste antwoorden op de indicatoren opleveren. Dit kan met beschikbare tooling op de markt, bijvoorbeeld via een dienstverlenende partij, of met een eigen gekozen aanpak.

Nadat inzicht is gekregen in de eigen informatiehuishouding en kwaliteit van data kan er een projectplan worden opgesteld.

Projectplan KIK-V

In deze stap stel je het stappenplan voor de implementatie op. Dit omvat:

  • Activiteiten om gegevens beschikbaar te maken, gebaseerd op de analyse KIK-V gegevensbeschikbaarheid en de keuze voor gegevensgroepen.
  • Selectie van DaaS-leveranciers voor de technische oplossing.
  • Realisatie van het datastation (door de DaaS-leverancier) en testen van de gegevensuitwisseling.

Binnen het programma is een format voor het projectplan beschikbaar.

Oriënteren op DaaS-leveranciers

DaaS-leveranciers bieden de technische oplossing die nodig is binnen de KIK-V werkwijze: een datastation-as-a-service (DaaS). In deze stap maak je een voorkeursselectie op basis van hun aanbod. Dit stelt je in staat om in de volgende stap gesprekken aan te gaan met de gekozen leveranciers.

Go/no-go beslissing

Het projectplan biedt inzicht in de interne investering (tijd en geld), de doorlooptijd van het project en de benodigde expertise. Dit kan besproken worden met de implementatieadviseur van KIK-V. Op basis van deze informatie neem je een go/no-go beslissing over de voortzetting van de implementatie bij jou in de organisatie.

Bij een ‘Go’ wordt er een interne projectorganisatie met projectleider en projectteam aangesteld. Effectief opdrachtgeverschap vanuit de zorgaanbieder richting de DaaS-leverancier (en eventueel ondersteunende partners) bevordert een succesvolle implementatie.