Zó werkt KIK-V

KIK-V staat voor Keteninformatie Kerngegevens Verbeteren. Binnen het Programma KIK-V werken informatie-vragende partijen samen aan het beter afstemmen en uitwisselen van gegevens. Het gaat hier om bijvoorbeeld kwaliteitsgegevens over geleverde zorg, personeelsgegevens en financiële gegevens. Dit doen zij door het maken van afspraken over welke gegevens, waarom uitgewisseld worden en het ontwikkelen van technologie die de uitwisseling mogelijk maakt. 

Waarom KIK-V

Zorgaanbieders moeten op verschillende momenten en aan verschillende partijen rapporteren over de kwaliteit van hun zorg. Dit kost veel tijd en energie. Deze informatie-uitvragen zijn onvoldoende op elkaar afgestemd. Dit leidt tot onnodig werk voor zorgaanbieders. Daarnaast is er ruimte voor interpretatie en manier van aanleveren, wat het voor de  informatie-vragende partijen lastig maakt om de informatie met elkaar te vergelijken.

Het Programma KIK-V maakt dit proces eenvoudiger en meer uniform. Door gegevens beter op elkaar af te stemmen en gebruik te maken van al geregistreerde informatie, verloopt de uitwisseling overzichtelijker en hoeven medewerkers minder administratie te doen.

Het doel van KIK-V

Het programma heeft als doel dat zorgaanbieders eenvoudig en veilig data kunnen delen met verschillende partijen. Door beter hergebruik van gegevens nemen administratieve lasten af en verbetert het de databeschikbaarheid. 

Vergroot afbeelding Het matchen van informatiebehoefte en geregistreerde gegevens. De ketenpartij als afnemer en het verpleeghuis als aanbieder van informatie puzzelen samen om te kijken welke vragen en antwoorden bij elkaar passen tot de puzzelstukjes in elkaar passen.
Beeld: ©Michel Henry

KIK-V: afsprakenset

Door vragen op elkaar af te stemmen en zoveel mogelijk uit te gaan van de gegevens die zorgaanbieders zelf gebruiken en vastleggen, is informatie-uitwisseling eenvoudiger en efficiënter in te richten. De afspraken die hierover zijn gemaakt zijn vastgelegd in een afsprakenset.

In de afsprakenset is vastgelegd wie wat vraagt, waarom en wanneer. De afsprakenset gaat uit van uniforme definities en peildata. Ook zorgt de afsprakenset dat de gevraagde informatie makkelijker en bij meer dan één informatie-vragende partij aan te leveren is. 

Vergroot afbeelding De afbeelding toont "Het vraag en antwoordspel (met afsprakenset)" binnen KIK-V. Links stelt de afnemer valideerbare en eenduidige vragen om meer passende gegevens te ontvangen. In het midden worden deze vragen via een gestandaardiseerd proces vertaald naar gegevensverzoeken. Rechts levert de aanbieder de gevraagde gegevens in een gevalideerde en genormaliseerde vorm. Dit proces wordt ondersteund door een uitwisselprofiel en een model-gegevensset, die zorgen voor gestandaardiseerde communicatie en efficiënte gegevensuitwisseling.
Beeld: ©Michel Henry

Convenant en manifest

Over de verbetering van de gegevensuitwisseling hebben Patiëntenfederatie Nederland, ActiZ, Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ), Nederlandse Zorgautoriteit (NZa), Zorgverzekeraars Nederland (ZN), het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en Zorginstituut Nederland in januari 2021 een convenant gesloten.

De bijbehorende onderlinge afspraken zijn vastgelegd in de afsprakenset KIK-V en in uitwisselprofielen.   

In mei 2023 hebben de ketenpartijen de gezamenlijke ambitie om alle reguliere informatie-uitvragen binnen de verpleeghuissector in de toekomst via de KIK-V werkwijze te laten verlopen geconcretiseerd in een manifest. De ambities zijn te vatten in drie programmalijnen: versnellen, verdiepen en verbreden. 

Jan Megens (voorheen Zorgverzekeraars Nederland - huidig directeur WOZO) over KIK-V als bakermat voor andere sectoren

“KIK-V start nu met de V&V-sector, maar het kan niet zo zijn dat we dit alleen maar doen voor de verpleeghuiszorg. De verpleeghuiszorg springt nu in het oog, door allerlei kwaliteitsissues uit het verleden en de noodzaak om meer informatie te krijgen. Maar dit geldt ook voor de gehandicaptenzorg. En sterker nog: ook voor de cure-sector. Ook die kan meer voordelen halen met het eenduidig en eenmalig vastleggen aan de bron en van daaruit gaan redeneren en informatie delen en ophalen. KIK-V is een bakermattraject. Dit gaat de positie van de gezondheidszorg enorm verbeteren in de toekomst.”

Ben je benieuwd naar de ervaring van zorgaanbieders die al aan de slag zijn gegaan met KIK-V?